Systerskap......behöver inte att vara biologiskt.

Gott sagt från  the world wide web


SYSTERSKAP

Systerskap för mig är en sammanhållning kvinnor emellan. Ett stöd och ovillkorlig vänskap. En skuldra att gråta ut vid, ett bollplank att gnälla vid och en syster att värna om !

En syster ska man också kunna få råd av - oavsett vad det gäller och man skall därefter ta det för vad det är och inte en personlig förolämpning ifall rådet inte riktigt passade in i mallen efter vad man tänkt sig.

Att våga uttrycka sig från hjärtat anser jag vara en rättighet, men jag vet också att det inte är många som vågar det. Det i sin tur beror givetvis på olika saker, men många gånger beror det på att man inte har lust att bli ifrågasatt och förklara sin åsikt. Det ger många rysningar långt in i ryggmärgen hos en del. Men jag tycker att man ska lära sig det. Lära sig att ställa krav, lära sig att visa upp sig, lära sig leva helt enkelt !

Systerskapet hoppas jag ska ge den trygghet som krävs för att våra systrar ska våga vara sig själva !

Systerskapet är också mycket fnitter, själslig glädje och härlig kamratskap.

Utbyte av humor, läran att kunna skratta åt sig själv och givetvis att se skillnad på att skratta MED sin syster och aldrig ÅT henne.

Har man humorn så har man vunnit mycket !

Systerskapet är en pakt ett ointagligt Fort Knox där vi ställer oss framför våra systrar om något inträffar/håller på att inträffa. En grundmur av själslig styrka !

Systerskap är heller inte förknippat med någon könsindelning - systerskap är humanitärt allomfattande för mig !


SYSTERSKAP

Ett  systerskap behöver, för mig,  inte bygga på biologiska bindningar.

Det är en djupare känsla som är svårbeskriven!

Att kunna lita på att det jag säger i förtroende, stannar där, det är viktigt för mig.

Vi har två öron och en mun, lyssna mer och prata mindre.

Att kunna ge och ta kritik samt att alltid ha respekt för andras åsikter, trots att jag inte alltid delar åsikten.

Att stötta och bli stöttad i svåra situationer, dela med sig av sin erfarenhet. Som scoutledare i många är så hade vi som vår devis "Dela - dela med dig", det är det, det handlar om.

Jag kan känna starkt systerskap med kvinnor som lider var än i världen de finns.

En snabb blick eller ett leende är också systerskap för mig. Mitt i vardagen så finns vi för varandra ett kort, kort ögonblick!

Att våga visa sitt riktiga "ansikte" och bli sedd och respekterad av andra.

Att "se" andra, även de mindre lyckligt lottade, att alltid visa respekt för människan bakom den "trasiga fasaden".

Att andra vågar ge mig förtroenden och känna sig trygga i det, det är en lycka.

Att våga ta språnget och finnas för den som behöver tröst eller hjälp i svåra stunder.

Att kunna skratta och ha roligt tillsammans, att kunna vara oense och försonas och vandra vidare med respekt för varandra.

Att aldrig svika ett givet förtroende, vad som än händer.

Ett äkta systerskap är som en värmande filt runt sig när det stormar.

Det hela handlar nog i grunden om människokärlek.

Att våga vara människa!

Att kunna säga "I dag känner jag mig som en våt fläck" och bli förstådd utan ord!

Ett systraskap, som bygger på respekt för andra, det är starkt, starkare än allt annat.


" I samma utsträckning som du vill ha, måste du ge, vill du ha ett helt hjärta, så ge ett helt liv"

Friedrich Rückert

Systerskap för mig är att ha:

  •  
      Någon man kan ty sig till när man behöver nån att prata med.
      Någon man kan lita på...alltid.
      Någon man kan ringa eller åka till bara för att snacka lite skit eller skvallra lite, om någon man inte gillar.
      Jag som syster vill bli respekterad för mina åsikter.
      Alla tycker inte lika dant.
      Systerskap är att kunna både ge och ta.
      En Syster ska inte gå bakom ryggen på en annan syster...utan vara ärlig. - säg som det är !

Systerskap för mig är att kunna ställa upp på en annan syster om det behövs. Även när det inte behövs.

Systerskap är något vackert man ska vårda ömt. Inte ta någon syster för given.

Ett systerskap är en vänskap med extra starka band, som inga vanliga vänner nånsin kan få.

"Systerskap" är ett ganska kraftfullt ord...som man inte ska ta allt för lätt på.

En gång en syster....alltid en syster:))


Kommentarer
Postat av: Anna

syster Yster!

fint sagt, men jag vill veta hur bröllopet var.

Kram

2008-08-11 @ 22:25:08
URL: http://enlyxhustrusbekannelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0